Tās ir 6 radio grupas un divas patstāvīgas radio stacijas.

Decembra komentārs par notiekošo Latvijas radio biznesā un padomi reklāmdevējiem

 

Vairāk kā 86% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem ik nedēļu klausās radio. Pateicoties radio klausīšanās pētījumiem, ir skaidri redzams, ka radio ir lielisks kanāls reklāmas vēstījumu izplatīšanai, taču – kā izvēlēties tieši kurā radio stacijā izvietot reklāmu?

Latvijā kopā raida 42 radio stacijas, 27 no tām ir klausāmas Rīgā. Interesanti, ka vidēji, nedēļas laikā, cilvēks klausās tikai 3-4 stacijas. Turklāt – klausītājs savai mīļākajai stacijai atvēl lielāko klausīšanās laika daļu.

Šādi klausīšanās paradumi nozīmē, ka pašiem reklāmdevējiem, nav iespējams gūt pienācīgu priekšstatu par Latvijas radio ēterā notiekošo, jo cilvēki reti pārslēdz savu radio uz kādu no stacijām, kas ir ārpus viņu iemīļotā četrinieka. Tieši tādēļ Radioeksperti ir sagatavojuši šo rakstu – lai viestu lielāku skaidrību un palīdzētu izvēlēties reklāmdevēja vajadzībām atbilstošāku radio kurā izvietot reklāmu.

 

#1 Latvijas radio tirgū ir tikai 8, savā starpā konkurējoši dalībnieki, kam kopā pieder 25 radio stacijas

Tās ir 6 radio grupas un divas patstāvīgas radio stacijas.

Tās ir 6 radio grupas un divas patstāvīgas radio stacijas.

#2 Katrs no šiem dalībniekiem ieņem spēcīgākas pozīcijas vienā no diviem klausītāju segmentiem

 

Līdz 40 gadiem – cilvēki kas vēl iekārto savu dzīvi un kopumā tērē vairāk. Šis segments Latvijā saņem aptuveni 48% no kopīgajiem ieņēmumiem. Segmentā līdz 40 specializējas EHR grupa un Top radio. Arī Star FM klausītāju vairākums ir šajā vecumā. Kā atsevišķa stacija, līderis šajā segmentā ir Eiropas Hitu Radio.

Pēc 40 gadiem – cilvēki kas jau ir iekārtojuši savu dzīvi, kopumā tērē mazāk, taču ir lielāki uzkrājumi.

Šis segments Latvijā saņem aptuveni 52% no kopīgajiem ieņēmumiem. Šajā mērķa grupā par līderpozīcijām cīnās Latvijas Radio, Skonto un SWH grupas. Šajā grupā ir arī Retro un MIX grupas. Kā atsevišķa stacija, līderis šajā segmentā ir Radio Skonto.

 

#3 Segmentu līderiem ir lojālāki klausītāji, kas nozīmē šo staciju lielāku ietekmi uz klausītājiem un lielāku atdevi no reklāmas

 

Zinot šos trīs faktus par radio biznesu Latvijā, varat sākt plānot savas radio reklāmas aktivitātes.

  1. Izvērtējiet kādās proporcijās auditorijas līdz un pēc 40 gadiem veido Jūsu uzņēmuma peļņu.
  2. Uzrunājiet tā segmenta līderus, kas nes lielāko peļņu, un izvēlieties labāko piedāvājumu.
  3. Ja budžets atļauj, uzrunājiet otra segmenta līderus un izvēlieties labāko piedāvājumu.

Lai izvērtētu kura no stacijām ir sniegusi labāko piedāvājumu, izmantojiet šos atskaites punktus:

  • Radio ir fona medijs. Lai radio reklāma būtu efektīva, katram klausītājam tā ir jādzird aptuveni 4 reizes nedēļas laikā. Lai nodrošinātu to, ka visi stacijas klausītāji būs dzirdējuši Jūsu reklāmas vēstījumu pietiekošā biežumā, jeb frekvencē, jārēķinās, ka vienā stacijā reklāmu vajadzēs atskaņot ap 7 reizēm dienā, jeb 45-50 reizes nedēļā.
  • Ja klausītāji reklāmu dzirdēs gana bieži, klausītāji sapratīs reklāmas vēstījumu, atcerēsies Jūsu uzņēmuma nosaukumu, paspēs pierakstīt mājaslapas adresi kurā iepazīties ar Jūsu uzņēmuma piedāvājumu un reklāmas kampaņai ir sagaidāma atdeve.
  • Tādēļ, vispirms investējiet vienā radio stacijā vai staciju grupā, prasot nodrošināt frekvenci vismaz ap 4. Reklāmas kampaņās ar zemu frekvenci cerētās atdeves nebūs.
  • Reklāmas kampaņas izmaksas jāvērtē pēc uzrunātā klausītāju skaita. Tā kā dažādām radio stacijām ir dažāds klausītāju skaits, objektīvākais veids kā salīdzināt divu staciju piedāvājumus ir nevis salīdzinot piedāvājuma gala cenu, bet gan cenu par katru klausītāju tūkstoti, kas dzird Jūsu reklāmu tai noskanot radio ēterā. Šo rādītāju sauc par CPT – sarunā ar radio staciju lūdziet, lai stacija aprēķina CPT Jums izteiktajā piedāvājumā.
  • Reklāmu ēterā ir vēlams izvietot tādā valodā, kādā raida stacija, taču vienā reklāmas kampaņā nav obligāti jāiekļauj reklāmas gan latviešu, gan krievu valodā – svarīgākais ir uzrunāt lielāko klausītāju masu.
    Reklāmas kampaņa un tajā izmantotā valoda ir jābalsta uz to staciju, kura ir līdere izvēlētajā segmentā un reģionā. Ienākumu ziņā starp tautībām atšķirību nav, turklāt, Latvijas tirgū ir daudzas stacijas, kurām ir gan latviešu, gan krievu klausītāji, neatkarīgi no tā, kādā valodā raida stacija vai kādā valodā tajā skan reklāmas.
Print Friendly, PDF & Email